måndag 12 november 2012

Hej alla:)

Nu har det blivit lite kyligare i Shanghai (är nog dock bara tillfälligt, såg att det skulle gå upp till runt 15 grader igen i nästa vecka), var bara 6 grader i morse. Och strålande sol. Härligt! Kändes nääääästan som hemma i Sverige:) Passande nog så skall jag och en norska iväg till en blomstermarknad imorgon fm, där de visst har en massa julgranar och julblommor, och julpyntat allt till tusen. Så bra att vi får med oss lite kyligare väder då= julstämning!!!
Vi har eg redan en plastgran som vi tänkt använda, men då påpekade norskan (som också bor här i området) att den kan se lite pluttig ut här, då det är så högt i tak. De hade nämligen också tänkt använda sin Ikea-gran förra året, men ändrade sig när den knappt 170cm  "höga" granen kom upp. Såg visst lite liten ut.
Så - svårövertalad som man är när det kommer till julsaker...så ska jag hänga med henne imorgon och se vad marknaden har att erbjuda!...Mår lite bättre nu på förmiddagarna, så det gäller ju att passa på!


Dagens mage...
...och ännu en bild...big mama! :)
Förutom smörgåsar så har jag förresten hittat en grej till jag kan äta (hurra!!). Var på lunch med Micke tidigare i veckan, och då hade de stekt lax på menyn. Såg sedan att de hade potatismos till en annan rätt. Det vattnades i munnen bara jag såg potatismoset (!) och jag undrade om jag inte kunde få det till laxen. De såg lite undrande på mig, men löste det. Och, så gott det var!!! Käkade som om jag aldrig sett mat förut, hahha:) Så, nu har jag dille på potatismos alltså. Vem kunde ana detta!...

Annars var det ett smärre bakslag nu i slutet av veckan. Trodde att det kanske skulle vända snart (blev ju så glad över moset som slank ner så fint på torsdagen. Men, säg den lycka som varar för evigt...), men, icke....Låg och hulkade två dagar i rad, och mådde så himla dåligt på kvällarna. Fy för bövelen!!! Hade ätit två små pannkakor till middag den kvällen, men det var visst ingen hit. Fattar inte, provade nämligen det för ca 2 veckor sedan, och då gick det minsann bra. Så, vad var skillnaden denna gång?!?! I don´t get it!

Igår kväll skulle Svenska Klubbens kör börja öva inför några julkonserter, och jag hade sedan länge anmält mig dit. Men, med tanke på hur jag mådde i slutet av veckan, så hade jag ringa hopp om att kunna delta. Men, döm om min förvåning, då jag sent på em fortfarande mådde nårgorlunda ok. Jag drog därför dit ändå (tänkte att, denna unge skall inte få förstöra allt!) , och vilken tur, jag klarade mig! Mådde rätt ok under hela övningen:) Och vad kul det var att få sjunga igen! Och julsånger, som är typ det bästa jag vet att få sjunga:) Hamnade i sopranstämman, så det gäller att öva upp sig hemma nu. Man är ju lite ringrostig. Roligt!!

Vad mer? Jo, i veckan var vi på Robins första "kvartssamtal" i skolan. Oj vad stolta vi var när vi gick därifrån:) Fröken hade bara positivt att säga, allt gick så himla bra i skolan. Särskilt bra gick det visst med stavning och läsning! Och detta har vi ju märkt nu hemma, han älskar att sitta och försöka skriva och under tiden "ljuda" ut bokstäverna, så vet han sedan hur ordet skall se ut:)
Här är t ex en bild från förra veckan i skolan, då några av barnen lekte följande lek; fröken gav dem en bild med tre tomma rutor under. Det gällde att lista ut vad bilden föreställde, och sedan skriva dit bosktäverna som bildade det rätta ordet.
Robin fick en bild av en grävande gubbe. Följaktligen skrev han raskt "dig", utan att ens fråga hur man skrev bokstäverna (jag visste t ex inte ens att han kunde skriva just "g" utantill...hihihi!).


och här håller Robin skola för Micke, han berättade och skrev om piraterna i London:) 
Så, detta är just nu Robins nya grej; att skriva, berätta och försöka läsa vad som står, roligt:)  (och jag har för mig att jag var likadan i hans ålder:)

Det var allt för idag, vi hörs snart igen! Kramar från oss!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar